#otomobil

SÜRÜCÜSÜZ (OTONOM) ARABALAR NE ZAMAN GELİYOR?

OSMAN KURT | 13 Mart 2018 #otomobil

Son yıllarda otomobil dünyası teknoloji alanında çok ciddi bir aşama kaydediyor. Özellikle elektrikli otomobiller ve otonom araçlar sektörün en önemli gündem maddeleri oldu. Sürücüsüz otomobiller yıllar önce çizgi film ya da bilim kurgularda karşımıza çıkan hayaller iken bugün otonom arabalar sektörün önemli bir gerçeği oluverdi. Bunun sonucu olarak da sokaktaki insanlar da sürücüsüz arabalar hakkında iyice meraklanmaya başladılar. Sürücüsüz otomobiller ne zaman gelecek, kaç para olacak vs... gibi soruları sormaya başladılar.

Sürücüsüz otomobil konusu otomobil kadar teknoloji dünyasının da yakından takip ettiği bir konu. Sürücüsüz araç teknolojileri alanında hem otomobil üreticileri hem de teknoloji şirketleri çok ciddi yatırımlar yapıyor. Doğal olarak bu alandaki yenilikler otomobil fuarları kadar teknoloji fuarlarında da uzun süredir yerini alıyor. Hatta giderek otomobil fuarlarından daha çok teknoloji fuarları bu alandaki yeniliklerin ilk duyuruldukları yer olmaya başladı. Yıllardır otomotiv dünyası birçok yeniliği Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Detroit'teki Kuzey Amerika Uluslararası Otomobil Fuarı'nda duyururken, bu sene bu yeniliklerin çoğunu Detroit ile aynı zamanlarda Las Vegas'ta gerçekleşen dünyanın en büyük tüketici elektroniği fuarı olan CES'te (Consumer Electronic Show) duyurdu.
 
Sürücüsüz otomobil teknolojileri alanında Google'dan Apple'a, Samsung'dan Çin'in en büyük arama motoru şirketi Baidu'ya kadar birçok teknoloji şirketi çok ciddi yatırımlar yapıyor. Hem de uzun süredir. Nitekim benim gazetecilik yaptığım 2013 yılına kadar katıldığım CES Fuarları'nın birçoğunda bu alanda yapılan çalışmaları ünlü CEO'lardan dinleme imkanım oldu. Ancak o günden bugüne hala bu otomobiller geleceğe dair planlarda anlatılıyor. Birçok dev bu alana çok ciddi kaynak ve bilgi yatırımı yaparken gerçek şu ki, tamamen otonom sürücüye hiç ihtiyaç duymayan otomobiller için (5. seviye otonom araçlar) 2030'lu yılları beklemek gerekiyor.

Otonom Sürüşte 5 Seviye

Birçok marka sürücüsüz otomobillerini tanıtırken 2030'lar da neyin nesi dediğinizi duyar gibiyim. Sürücüsüz otomobil teknolojisi konusunda atılan adımlar ve bunun sonunda ulaşılan otonom sürüş seviyeleri söz konusu. Otomobil dünyası bu gelişimi 5 seviyede özetliyor. Bu seviyeler otonom olmayan sıfırıncı seviyeden başlayıp tamamen otonom olan 5. seviyeye kadar devam ediyor.

Sıfırıncı Seviye - Otomasyon Yok

Bu seviyedeki otomobillerde, araç kullanımına dair frenden hızlanmaya her türlü işi sürücünün kendisinin yapması gerekiyor.

Birinci Seviye - Sürüş Yardım

Bu seviyede sürücü yine birçok işi kendisi yapıyor. Otomobil sadece bazı durumlarda sürücüye yardımcı oluyor. Örneğin bir miktar frene sizin için basıyor ama aracı tamamen durdurmuyor.

İkinci Seviye - Kısmı Otomasyon

Bir çok otomobil üreticisi bu seviyede otomobilleri pazara sunuyor. İkinci seviye otonom araçlarda, otomobil hızlanmadan fren yapmaya kadar birçok görevi sürücünün yerine üstlenebiliyor. Ancak bu seviyede, sürücünün her zaman kontrolü üstüne almaya hazırlıklı olması gerekiyor. Ayrıca güvenlikle ilgili kritik çevre kontrollerinden bu seviyede sürücü sorumlu oluyor.

Üçüncü Seviye - Şartlı Otomasyon

Bu seviyede sensörler sayesinde çevre kontrolünü de otomobil kendisi gerçekleştiriyor. Tabi sürücünün dikkati de hala önemli. Ancak yaklaşık 60 km ve altı süratlerde otomobil sürücünün sürüşe dahil olmasına gerek kalmadan da kendi kendine birçok işlevi yerine getirebiliyor. 2018 yılı içerisinde birçok markanın 3. seviye otonom araçları çeşitli ülkelerde pazara sunmaları bekleniyor.

Dördüncü Seviye - Yüksek Otomasyon 

Bu seviyede otomobil hızlanmaktan, şerit değiştirmeye kadar birçok işlevi kendi başına yapabiliyor. 4. seviyede otonom sürüş sistemi, koşullar güvende olduğunda önce sürücüye haber veriyor ve ancak o zaman sürücü aracı bu moda geçirebiliyor.

Beşinci Seviye - Tam Otonom 

Bu seviyede artık insan bir sürücüye olan ihtiyaç tamamen ortadan kalkıyor. Bu yüzden otomobillerde, fren ve gaz pedalı ve direksiyon gibi unsurlara da gerek kalmıyor. Bu da otomobil içi ergonomisinin bile baştan aşağı yeniden tasarlanmasına neden oluyor. 

Güney Kore Sürücüsüz Otomobil Konusunda Oldukça İddialı 

Kia da bu alanda çok ciddi yatırım yapan markaların başında geliyor. Şirket 2030 yılına kadar 5. seviye sürücüsüz otomobilleri pazara sunma hedefi için 2 milyar dolarlık bir Ar-Ge yatırımı yapacağını açıkladı. Ayrıca bu alandaki çalışmaları için Drive Wise markasını 2017 yılında dünyaya duyurdu. ABD'nin Nevada eyaletinde sürücüsüz otomobil testleri yapabilmek için gerekli lisansı da alan şirket, burada yaptığı testlerle mevcut teknolojilerini de geliştirip yeni nesil otomobillerine uyguluyor.

Şirket Nevada'nın yanı sıra Güney Kore'de Seul'dan 30km uzaklıkta sürücüsüz otomobil testleri için inşa edilen K City'de de testlerini gerçekleştirecek. Güney Kore hükümetinin hayata geçirdiği bu suni şehir bu alanda dünyanın en büyük ikinci test alanı. Güney Kore, dev otomobil ve teknoloji markalarının oluşturacağı sinerji ile sürücüsüz otomobil alanında dünyada öncü olma konusunda oldukça hırslı görülüyor. Bu konuda Koreli şirketler emin adımlarla yollarına devam ediyor. Nitekim Kia, 2021 yılında bazı akıllı şehirlerde 4. seviye otonom araçları pazara sunmayı hedefliyor. 2030 yılında ise hedef tamamen sürücüsüz otomobiller olacak.

YAZAR HAKKINDA

OSMAN KURT

Seyahat etmeyi ve otomobilleri seven bir beyaz yakalı bir blogger. İş için başladığı gezilerine şimdi zevk için devam ediyor. Otomobillerle seyahatler gerçekleştirip, hem yeni yerler keşfediyor hem de bu otomobiller hakkındaki deneyimlerini paylaşıyor.
https://cokgezenadam.com