#spor

SPOR YAPARKEN KULAK ASMAMANIZ GEREKEN 10 EFSANE

| 1 Haziran 2017 #spor

 

Bilgi çağında yaşamanın avantajı sayısız. Aradığınız bilgiye anında ulaşabilmenin rahatlığına ek olarak ve ihtiyacınız olan tüm detayları elde edebilmenin de insanı tatmin eden bir tarafı var. Fakat ne yazık ki bilgi çağı diye nitelendirdiğimiz modern zamanlarda, elimize sadece doğru bilgiler geçmiyor.

Hayat kalitenizi artırmayı hedefleyen ve size belli başlı konularda ipuçları ve tavsiyeler veren platformlarda, doğru bilgiler kadar doğru bilinen yanlışlar da var. Hele de konu spor yapmaya geldiğinde, gerçek zannedilen ama tamamen efsaneden ibaret olan söylentilerle karşılaşma olasılığı çok yüksek.

Bu mitlere kulak asmamak ve spora dair daha sağlıklı bilgileri öğrenmek için aşağıdaki 10 başlığa göz atmanızı tavsiye ediyoruz.

1 - SON KARARI BASKÜL VERİR
Vücudunuzdaki değişimi takip edebilmeyi sağladığı için çok yararlı bir araç gibi görünse de baskülün gösterdiği kiloya göre kesin bir kanıya varmanız gerekmiyor. Çünkü basküle çıktığınızda karşınıza çıkan sayı kadar önemli başka faktörler de var. Örneğin vücut yağ oranı bunlardan biri. Bu arada; kas ağırlığının yağların ağırlığından fazla olduğu bilgisi de tamamen yanlış.

2 - AĞIRLIKLA ÇALIŞIRSANIZ AŞIRI KASLI OLURSUNUZ
Herkesin Amerikan güreşine katılacakmış gibi görünmek istememesi gayet doğal ama ağılıkla çalışmak, sandığınızın aksine son derece ince bir yapıya kavuşmanıza yardımcı olabilir. Yeter ki doğru metotla çalışmasını bilin. Hatta ağırlıkla çalışmak ince yapılı bir vücut için gerekli olan dayanıklılığı yaratabilir. En iyi sonuçlar için deadlift’te şans verin.

3 - KİLO VERMEK İÇİN AZ YEMEK YEMELİSİNİZ
Vücudun aldığı kalori miktarını ciddi şekilde düşürmek istenmeyen sonuçlar doğurabilir: Bünyeniz alınan besin miktarından emin olamadığı zaman yağ depolamaya ihtiyaç olduğuna karar verip harekete geçebilir. Bunun yerine sağlığa yararlı ve besin değeri yüksek yiyecekler yemeyi ve metabolizmayı hızlandırabilmek için günde beş öğünle beslenmeyi deneyin.

4 - BELLİ BÖLGELERE ODAKLANMALISINIZ
Vücudunuzun belli bir bölgesine yönelik egzersizler, oradaki yağ birikimini azaltmayacak fakat altındaki kas oluşumuna kesinlikle etki edecektir. Kısaca; yüzlerce mekik çekerek göbeğinizi eritemezsiniz. Diğer taraftan, o bölgedeki kasları çalıştırarak vücuda yağ yakması için uyarmış olursunuz ve nihayetinde tüm vücut için pozitif sonuçlar ortaya çıkar.

5 - PROTEİN KARIŞIMLARI BİR ÖĞÜNÜN YERİNİ TUTAR
Evde hazırladığınız veya satın aldığınız protein karışımlarının yemek yemenin yerini tutacağını düşünüyorsanız yanılıyorsunuz. Tabii ki arada sırada yemeği atlayıp bu karışımlardan içebilirsiniz fakat bunu alışkanlık haline getirmemenizi öneririz. Dengeli bir beslenme planını takip ederken bu karışımları da o öğünlerin yanına takviye olarak düşünmek en doğrusu olacaktır.

6 - FORMA GİRMENİN TEK YOLU HER GÜN SPOR SALONUNA GİTMEK
Spor salonunda geçirdiğiniz zaman kadar salonun kapısından çıktıktan sonra yaptıklarınız da sağlığınız üzerinde doğrudan etkilere sahip. Yani haftada 3 gün yerine 6 gün spor salonuna gidiyor olmak size bir fayda sağlamıyor olabilir. Egzersize ayırdığınız süre boyunca yaptıklarınız ve sonrasında yapmanız gerekenler, spor için harcadığınız zamanın ne kadarının size yararlı olduğunu ortaya çıkarıyor.

İnsan vücudu, dinlenmeye ve toparlanmaya da ihtiyaç duyuyor. Her gün yapılan spor, doğru beslenme ve uyku ile desteklenmediği zaman istenenin aksine aşırı kilo ve kas kütlesi kaybına neden olabiliyor.

7 - HER GÜN 8 BARDAK SU İÇMELİSİNİZ
Yetişkin bir insan günde yaklaşık 6 su bardağı kadar su kaybediyor. Dolayısıyla, Harvard Üniversitesi’nce yürütülen araştırmanın da gösterdiği üzere günde 8 bardak su içmek pek de bir işe yaramıyor. Hatırlatıcılar, uygulamalar kullanmak yerine susadığınız her an su içmek çok daha yararlı. Vücudunuzun ihtiyacı olan suyun geri kalanını sebze ve meyvelerden alması ise tercih edilen yöntem. Tabii çok sıcak havalar ve sıcak iklimde yaşıyor olmak bu duruma istisna oluşturuyor.

8 - SPORDAN ÖNCE ESNEMEZSENİZ SAKATLANABİLİRSİNİZ
Hiç ısınmayın demiyoruz elbette ama ısınma tarzınızı değiştirmenizde yarar var. Uzmanlar, belli kas gruplarını hedefleyen uzun ve zorlu hareketler yerine ağırlıklarla “lunge” yapmayı, sağlık topunu kullanmayı ya da “jumping jacks” olarak bilinen kolları ve bacakları yana açıp kapatarak yapılan zıplama hareketini öneriyor. Sporun ardından hemen duşa girmek yerine spor sonrası esneme hareketleri yapmak da büyük önem taşıyor.

9 - ZAYIFLAMAK İÇİN EN İYİ YOL KARDİYO
Kilo verme amacıyla spor salonlarına kayıt yaptıran birçok insan saatlerini koşu bantlarında ya da bisikletlerde geçiriyor. En hızlı yol olarak görülen kardiyo, verimlilik açısından daha uzun döneme yayılan ve daha etkili sonuçları olan yüksek yoğunluklu güç egzersizlerinin gerisinde kalıyor. Bu tarz egzersizlerin sonrasında vücudun oksijen tüketiminde önemli seviyede bir artış oluyor ve bu da yağ yakımını hızlandırıyor.

Demek değil ki koşmak ya da bisiklete binmek vücudunuz için yararlı değil. Yalnızca bunlarla birlikte diğer egzersizleri dengelemeniz gerekiyor.

10 - TÜM KARBONHİDRATLARDAN UZAK KALMALISINIZ
Geride bıraktığımız 20-30 yıllık dönem içinde karbonhidratlar ve gluten pek çok kez tartışma konusu oldu ve zaman zaman haksız yere hedef tahtasına oturtuldu. Karbonhidratlar, insan beslenmesinin önemli bir parçasını oluşturuyor ve yeterli seviyede alınmazlarsa, spor yaparken istenen performansa ulaşmak hayal oluyor.

Düşük karbonhidrat ve glutensiz diyetlerin zaman zaman uygulanabileceğini belirten spor beslenmesi uzmanları, aktif şekilde spor yapan kişilerin yeterli seviyede karbonhidrat olmasının fazlasıyla önemli olduğunu vurguluyor.