#yaşam

EGE'DE MİNİK BİR ADA: NISYROS

AYHAN SİCİMOĞLU | 28 Mayıs 2016 #yaşam

"Marmaris’ten demir aldık. Şu dünyada bir teknede beraber olabilecek en sıkı takım bir arada."

Belki de hiç görmediniz. Aslında Anadolu’ya yakın bir ada. Nisyros, Kos adasının arkasında bir yanardağ krateri. Sadece 1000 yaşlı Rum yaşıyor. İnsanların çoğu 1. Dünya Savaşı sırasında Avustralya’ya göç etmiş. Biz tam orada iken gözlerimi dolduran ve sessiz gözyaşı döktüğüm bir olaya şahit oldum. Bir grup Avustralyalı göçmen, yıllar sonra, dedelerinin, babalarının doğduğu ve hiç görmedikleri adaları için Avustralya'da bağış toplamış ve savaş zamanı bombalanan kiliselerini restore ettirmiş. Binlerce kilometre uzaktan, ta Avustralya'dan kalkıp açılışa gelmişler. Hepsi ile tek tek tanıştım, sohbet ettik, birer ufak shot raki yuvarladık. Raki bizdeki boğma rakı. Ağır alkollü bir içecek. Bizim rakının anasonsuzu. Çok sert, ufak shotlarda bir iki atıyorsun sadece.

Tekneyle seyahat eden 5 insan

Soldan sağa:
Marco De Grazia: Her şeyi bilen yaratık. Takma adı “Wiki”, Wikipedia’nın kısaltılmışı. Ama dünyanın sayılı şarap eksperlerinden bir gurme. “Wine Spectator” mecmuasına göre İtalya’nın en iyi damaklarından.

Kardeşiniz

Tom Meyer: Bir süre evvel kanserden kaybettik. Bu yazıyı ona ithaf edelim. Marco’nun ABD'den üniversite arkadaşı. O yıllarda, okul sonrası Floransa’ya Marco’yu ziyarete gelip de İtalyanca öğreneceğim deyince, bir hoca hanım bulunmuş, Hoca hanım ile bir aşk yaşanmış ve hoca hanım da kocayı boşayıp Tom’a kaçmış. Daha evvelki bir Karayip yelken maceramızda Dominica adasında demirimiz dipte takılı kaldı ve bir dalgıç olarak kurtarma görevi bana verilidi. 12-15 metre derinliğe defalarca daldım ve kurtaramadım. Biraz dinleneyim deyince Tom beline ipi bağladığı gibi daldı ve demiri tek dalışta kurtardı. Hiç unutamam.

Linda Barrocas: Tom’dan yengemiz. Anadolu kökenli yahudi bir ailenin üçüncü kuşak kızı. Ailesi 1. Dünya Savaşı sırasında Küba’ya göçmüş, oradan da 60'lı yıllarda Miami’ye iltica etmişler. İçi dışı çok güzel bir kadın. O kadar çılgın böcek arasındaki tek bir nadide çiçek.

Ugo Plevisani: Hayattaki en yakın arkadaşım. Roma'da senelerce aynı evi paylaştık. Bir yığın maceraya daldık. Dünyanın en samimi, matrak ve değişik adamıdır. İtalyan asıllı olup Lima, Peru’da ikamet eder. 80’lerde Roma’da yayın yapan “American Radio”da Hugo Jackson takma adı ile yayın yapardı. Şimdilerde Peru’da 14 lokantası var. Ekmek üzeri tereyağ sever. Düğününde şahit olmaya ta Lima’ya gitmiştim 30 sene evvel.

Teknede bu kadar gurme bir araya gelince Marmaris’te alışverişte zorlanıyoruz. Tadına bakmadan bir şey alınmayacağı için süpermarket seçeneği ortadan kalkıyor. Peynircide, balcıda saatler geçiriyoruz. Marco zeytinyağlarını beğenmiyor, “Nasıl olur anlam veremiyorum, zeytinyağının ülkesinden gelip bu kadar zeytinyağından anlamayan insanlar topluluğu nasıl olur?” diye devamlı söyleniyor. Ugo mutfak bıçağı aramak için tüm Marmaris'i baştan aşağı yürüyor. O kadar sempatik ki tüm esnaf seferber oluyor bu renkli tip için. Barış Usta’nın döneri nasıl hazırladığını görmek için o gün demir almayıp ertesi sabah 6.00'da lokantaya gidiyoruz. Tabii ki de döneri yemeden yola çıkamayacağımız için öğleden sonra demir almaya karar veriyoruz.

Yunan bayrağı ve iki insan

Çifte kaptan ben ve Marco. Dünyanın dört bucağından tadlar ve yanında eşlenen müthiş şaraplar. Mezemiz ise sonsuz ve bol kahkahalı muhabbet. Symi’ye doğru Yunan sularına girdik. Yunan bayrağını toka ettik ve Symi’den translogumuzu aldık. Rotamızda Nisyros var. Benim ikinci gidişim, dostlarıma göstermem lazım.

Nisyros adasının havadan görünümü

Nisyros adasında bir krater

Nisyros veya Türkçesi ile İncirli volkanik bir ada. Tam ortasında hala fokurdayan krateri var. Leş gibi kükürt kokulu kraterin içine yürüyebiliyorsunuz, eğer mideniz bulanmazsa. Bir süre sonra kükürtten başınız ağrıyacak. Minik havuzlarda çamurlar kaynıyor ve fena bir koku salıyor.

İçinde minik çamur havuzları olan bir krater

Kraterin içinde yürümek biraz ürkütücü de olsa en son patlama 1887 yılında olmuş. Volkan ziyaretinden sonra hayatımda gördüğün en romantik kasabaya gidiyoruz.

Nisyros adasında mavi ve beyaz renkli bir kilise

Kasaba meydanında oturan insanlar

Köy meydanı bir yağlıboya tablo karesi gibi. Böylesine güzel bir ahenk. Aşık oluyorsunuz adaya ve mırıl mırıl sessiz insanlarına.

Meşhur “Greek Yoghurt” bizim süzme yoğurt ama keçi sütünden ve iyisi. Ada balı ile karıştırıp kaşıklıyoruz. Marco her zamanki gibi birkaç kaşık benimkinden araklıyor. Şimdi geldi günün en önemli konusuna “akşama ne yiyeceğiz?”. Teknemizde yemek istiyoruz, pek lokanta falan yok gibi. Ne yiyeceğiz konusunda devamlı kavga çıkıyor.

Istakoz ve Peru usulü çiğ balık “Tradito”

Marco ve Ugo sonuda barış yapıyor. Yan balıkçı teknesinde Marco “Garavida” görmüş.

Bizde “karavida” olarak anılan, çirkin hem de az etli çok lezzetli bir nevi minik ıstakoz. Yan tekneden satın alıp pişirecek Marco. Balık varsa da Ugo Peru usulü çiğ balık “Tradito” yapacak. Sosunu Peru'dan getirmiş. Aji denilen turuncu renkli, tatlı acı bir biber sosu.

Marco De Grazia ve Ugo Plevisani. Kireç boyalı Rum köy evi

Solda Marco De Grazia, sağda Ugo Plevisani. Kireç boyalı Rum köy evi.

Yunan bayrağı önünde fotoğraf çektiren iki insan

Kireç boyalı bir kilise

Avustralya’ya göç etmiş adalı Rumların torunlarının restore ettirdiği Kilise.

Ayhan Sicimoğlu ve arkadaşları

Kadim dostlarım ile Ege’nin ortasında dönüşte sıkı yelken.

YAZAR HAKKINDA

AYHAN SİCİMOĞLU

Sanatçı Ayhan Sicimoğlu, gezi ve kültür programları ile tanınmaktadır. Müzisyen, gezgin, radyocu, TV programcısı Sicimoğlu; Hacettepe Üniversitesi’nde Ekonomi eğitimi almıştır. Üniversite eğitiminin ardından fotoğraf ve film tekniklerini öğrenmek için İngiltere’ye giden sanatçı, müzisyen olarak beş yıl Roma’da yaşamış, ardından New York’a yerleşmiştir.

Son dönemlerde TV’de "Ayhan Sicimoğlu ile Renkler" adlı gezi ve kültür programını, Digitürk'te "Gastronomi Maceraları" ve İZTV'de "Limonata" programlarını hazırlayıp sunmaktadır. Joy FM’de "Latin Lover" radyo programını yürütmekte ve kurucusu olduğu "Latin All Stars" grubu ile performanslar sergilemeye devam etmektedir.