#yaşam

MUTLU EDEN YİYECEKLER!

NİLAY ÖRNEK | 19 Temmuz 2016 #yaşam

Mutluluğun formülü çok açık; bir sen, bir ben, bir de yemek! İşte size özel, stres azaltan, bir tık olsun mutlu eden besinler

Bitter çikolata

Hepimizin ‘birkaç tık’ daha fazla enerjiye, huzura, mutluluğa ve dengeye ihtiyacımız olduğunu düşünüyorum. Araştırdım ve yazdım; “Hangi yiyecekler bizi daha mutlu eder?” Uzmanlara göre, kimyasal olarak bizi aşağıda sıraladığım besinler mutlu ediyor… Ama şunu da itiraf edeyim, bana bir buçuk İskender söyleseniz, o beni hepsinden mesut eder!

Bitter çikolata
Bu aralar arıza veren beynimizde endorfin ve diğer nörokimyasalların üretimini sağlamakla kalmaz, depresyon kovucu olarak bilinen serotonin de içerir. Tüm bunlar ruh halinizi canlandırır, coşku verir ve rahatlamanızı sağlar. Paketli bitter çikolatalardan haftada üç kez, birer kare tüketmek stresi azaltır! Yani; İsviçreli bilim adamları yalan söylüyor olamaz! Zaten adamların çikolataları da iyi!

Ceviz

Ceviz
Ceviz tüketilebilme miktarı bakımından en çok serotonin içeren besinlerdendir. Sakinlik ve mutluluk verir . Hatta konuyu genişletelim; kuruyemişlerin büyük kısmındaki asitler ve nörokimyasallar, pek çok besine göre çok daha yararlıdır, kararında tüketmek mutluluktan uçmaya sebep olabilir!

Muz

Muz
Serotonin kelimesi cebimizde malum… Serotoninle birlikte potasyumun da devreye girdiği besin muzdur. Potasyum bankası muz, tansiyonun hop oturup hop kalkmasını engeller, dengelenmesine yardımcı olur. Stressiz ve düzenli bir ruh hali için kabuksuz tüketin! Vitamin bu sefer kabukta değil.

Bezelye
Minik olduğu kadar dev hizmetler peşinde koşan bezelyeler, lifli ve protein içeren yapılarıyla vitamin gruplarını içlerinde tutar ve enerjik olmanızı sağlar. Ayrıca mutluluk veren dopamin hormonunun yapı taşı levodopa enzimi de şanslı bezelye tanelerinde gizlidir.

Domates

Domates
Likopen adlı madde… Beynimizde depresyon yüzünden ortaya çıkabilecek bileşiklerin önlenmesinde büyük etkisi var. ‘Kırmızı’ sebze ve meyveler, özellikle domates ise en büyük likopen kaynaklarından biri. Domateste ayrıca asabınızı düzeltecek demir, magnezyum, folik asitler ve B6 vitamini bulunur.

Badem
Vücudumuzu oluşturan hücrelerin temeli protein, proteinin yapı taşları ise amino asitlerdir. Sağlam kafa sağlam vücutta bulunacaksa; badem, kan akışına yardımcı olan önemli amino asitleri içeren önemli besinlerdendir. Gün boyu enerji verir ve tok tutar. Hele Datça’dan gelmişse ve kavrulmamış, buz gibi taze bademse keyfinizi kaçırmak zordur (lezzet yazıyoruz, olsun bu kadar abartı). Kavrulmuşu çoğunlukla tuzlu olduğundan tansiyon problemi yaratabilir.

Şimdi moda sütünü yapmak. Bir bardak bademe, bir bardak su oranıyla yapılan sütü, yeni nesil sağlıklı yaşam severlerin önemli içeceklerinden.

Hindi

Hindi
Yazının başından beri serotonin, endorfin, dopamin okudunuz. Peki bunları daha da etkili kılacak bir şey daha var desem! Hindi eti dengeli yağlı yapısıyla diyetlerin aranan besini olmakla birlikte serotonin salgısını artıran triptofan adlı amino asidi de içermektedir. Bir porsiyon hindi ile yanak kaslarınız “Fast and Furious” (Hızlı ve Öfkeli) filmlerinde görmeye alıştığımız nitrojen almış motorlar gibi aşırı yüklenmeye başlar.

Acı biber
Kapsaisin barındıran acı kırmızı biber, sakinleştirici etkisiyle gönüllere taht kurmuştur. Yine endorfinin devreye girdiği ve seviyesini yükselttiği acı biberin yeşili de C vitamini açısından zengindir.

Somon ve karides

Somon ya da karides
Omega 3 olarak bilinen besleyici balık yağları da hem sinirleri dengeleyici hem de mutluluk verici olarak bilinir. Somon çok kolay ulaşabileceğiniz bir Omega 3 kaynağıdır. Alternatifi ise karidestir. 1 büyük jumbo karides yemekle günlük triptofan ihtiyacınızın tamamını karşılanır.

YAZAR HAKKINDA

NİLAY ÖRNEK

Gazeteci, televizyon programcısı. 5 yıl Sabah’ta editörlük; 8 yıl Milliyet’te köşe yazarlığı ve editörlük yaptı. Milliyet’te çalışırken önce 1 yıl, ardından 4 ay Knight Wallace Fellows adlı gazetecilik bursu için ABD’ye gitti. Kuruluşunda yer aldığı Habertürk Gazetesi’nde önce yazı işleri müdür yardımcısı ve yazar, sonra da hafta sonu ekleri genel yayın yönetmeni ve yazar olarak 2,5 yıl görev yaptı.

2,5 yıl da Akşam Gazetesi’nde ek yayınları yönetti. gazetevatan.com’un yayın yönetmenliğini yaptı. 2 yıl boyunca Digiturk Turkmax Gurme’de Şehirli Sofralar adlı bir yemek/yemek kültürü/mekan programı yaptı. Sözcü Gazetesi’nin günlük ekinde de 2 yıl boyunca haftanın 2 günü köşe yazdı; ek günlükten haftalığa dönünce ayrıldı. Kafa Dergisi'nde ilginç koleksiyonları olan insanlarla söyleştiği “Koleksiyon Kafası” adlı bir sayfa yapıyor. KiaMore'da, spesifik olarak yemek, yemek kültürü ve çevresinde gelişen olaylar hakkında yazıyor. Yurt dışı ve yurt içinde de çeşitli yayınlara ilgi alanı olan konularda dosyalar hazırlıyor. Yeniden “masabaşı”na dönmemek için sıkı gezip sıkı çalışıyor...

BENZER İÇERİKLER