#yaşam

PİLOTSUZ BİR UÇAĞA BİNER MİSİNİZ?

| 10 Ağustos 2017 #yaşam

Sürücüsüz otomobiller yıllardır ABD’nin bazı eyaletlerinde ve Londra’da trafikte test ediliyor. Sensörlerin ve yapay zekanın yardımıyla hızlı bir şekilde ilerleme kaydetmekte olan bu teknoloji, gelecekte, havayolları tarafından da kullanılmaya başlanabilir. Bu durumda pilotsuz bir uçakla seyahat etmek isteyip istemeyeceğiniz sorusunu kendinize sormanız gerekebilir.

Boeing, 2018 yılı içinde pilotsuz uçuş testlerine başlamayı planlıyor. Fakat, UBS tarafından 8 bin kişinin katılımıyla gerçekleşen bir ankete göre pilotsuz uçuşların fazla talep görmesi beklenmiyor. Katılımcıların yüzde 54’ü pilotu olmayan bir uçağa binmek istemeyeceğini belirtirken sadece yüzde 17’lik kısım böyle bir uçakla seyahat etmek isteyeceğini ifade ediyor. Genç yaştaki katılımcıların bu deneyimi yaşamak istediğine dair görüşleri dikkat çekerken daha ileri yaşta olan kesimin bu fikirden pek de hoşlanmadığı ortaya çıkıyor.

Pilotsuz uçak konusundaki tartışmalar, güvenlik konusuna odaklanmış durumda. Günümüzde uçak yolculuğu, diğer tüm seyahat türleri arasında en güvenli olanı. UBS’nin araştırmasının sonuçlarına göre ise pilotsuz uçaklar, yolculuğu daha da güvenli hale getirecek. Araştırmaya göre uçak kazalarının yüzde 70 ila yüzde 80’i insan hatasından kaynaklanırken bu oranın da yüzde 15-20’si mürettebatın yorgunluğu yüzüden gerçekleşiyor.

Öte yandan, İngiliz Havayolu Pilotları Birliği’nin (Balpa) uçuş güvenliği uzmanı Steve Landells, otopilotun yeni bir şey olmadığının altını çiziyor. Landells’e göre otopilot, kokpitteki operasyonu zaten yönetiyor ama uçuşlar sırasında, hemen hemen her gün, insan müdahalesine de ihtiyaç doğuyor. Bilgisayarların arızalanabileceğini ifade eden Landells, o bilgisayarı tekrar çalıştırabilecek birine gerek olduğunu da vurguluyor.

Tartışmanın bir tarafında da, pilotla yer görevlilerinin iletişiminin hayati önem taşıdığı kısım bulunuyor. Yolcuların güvenliğini tehdit eden herhangi bir durumda hem bu iletişimin hem de kabin içinin güvenliğinin nasıl sağlanacağı önem taşıyor.

Uzmanlar, belli başlı engeller aşıldıktan sonra pilotsuz havayolu taşımacılığının gerçekleşeceğini ifade ediyor. Güvenlik odaklı gelişmelerde gereken yol katedildikten sonra, geriye tüketicinin güvenini kazanmak ve o psikolojik bariyeri aşmak kalıyor.

Sürücüsüz otomobil ya da uzaktan kontrol edilen trenlere binmekten korkmasak da herhangi bir sorun sırasında duruma el atacak bir pilotun uçakta bulunmayışına alışmak, herhalde çoğumuz için kolay değil. Fakat havayolu şirketleri için pilotsuz seyahatin son derece kârlı olacağı da bir gerçek. Anketi gerçekleştiren UBS’nin belirttiğine göre havayolları, pilotsuz uçuşlar sayesinde 26 milyar dolardan fazla tasarruf edebilir.

BENZER İÇERİKLER